ΈΛΑ ΌΠΩΣ ΕΙΣΑΙ στο Θεάτρο τής οδού Παραμυθίας

Από τον θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

Image

Όταν ξαναβλέπεις για πολλοστή φορά ένα έργο κι έχεις την αίσθηση τού καινούργιου, όταν προσέρχεσαι παρθένος στη θεατρική κόλαση και βγαίνοντας από την αίθουσα έχεις την αίσθηση ότι έχεις επισκεφθεί τον παράδεισο, τότε το θέαμα αξίζει και το επί σκηνής δρώμενο επιτελεί τον ψυχ-αγωγικό σκοπό του. Στην εποχή της κρίσης το γέλιο είναι δύσκολη και πολύτιμη υπόθεση. Προϋποθέτει άρση τής συνειδήσεως πάνω από τα καθημερινά προβλήματα, έλεγχο τών αντιξοοτήτων της καθημερινότητας και υπέρβασή τους, ανακατανομή τών αξιών και τών παγιωμένων πεποιθήσεών μας, θραύση τών τειχών που μας χώριζαν από τους άλλους. Η αλληλεγγύη προϋποθέτει ενσυναίσθηση, να “μπεις στη θέση του άλλου”, να δεις τα δικά σου προβλήματα από τη θέση του κι έτσι να αποκτάς μια αντικειμενικότερη θέαση τού κόσμου. Η αλλαγή οπτικής γωνίας είναι σωτήρια κι ευεργετική για τις κολλημένες βελόνες τών μυαλών μας. Όπως η γλώσσα πηγαίνει πάντα στο χαλασμένο δόντι, έτσι και η λογική σκέψη παγιώνεται στους απλήρωτους λογαριασμούς και στα νούμερα πού όσο κι αν τα στύψεις δεν βγαίνουν. Το θέατρο με τον υπερρεαλισμό και τη διόγκωση παγκόσμιων προβλημάτων μάς δίνει μια άλλη μακροσκοπική οπτική. Βλέπουμε τα πράγματα από μακριά. Τα συγκρίνουμε, τα διακρίνουμε, ελαχιστοποιούμε τις επιδράσεις τους πάνω μας.

            Κι αν η κωμωδία είναι δύσκολη, η stand-up comedy είναι ακόμα δυσκολότερη. Όπως οι “νούτικοι” ηθοποιοί τής παλιάς καλής ελληνικής επιθεώρησης, ο σύγχρονος θεατρίνος πρέπει να επικοινωνήσει με το κοινό του, να το αποτυπώσει στο ενεργειακό σώμα τής μνήμης του, να διαγνώσει τις παθογένειές του, να το συνδράμει, να το υπηρετήσει, να το προκαλέσει, να το διεγείρει, να το θεραπεύσει, δια τής ειρωνείας και του αυτοσαρκασμού που είναι πάντα σαρκασμός τής ανθρώπινης κατάστασης. Η Θεία Κωμωδία τού κόσμου και τού ανθρώπου είναι πάγκοινη κι όλα συντείνουν στην αυτοακύρωσή τους δια του γέλιου. Όταν οι μυημένοι έβγαιναν αγέλαστοι από τα Ελευσίνια Μυστήρια δεχόντουσαν τα “εξ αμάξης” σκώμματα τών θεατρίνων, τις ερωτικές προκλήσεις τών ιερειών τής Αφροδίτης, τη λεκτική παρενόχληση, έτσι ώστε να επανέλθουν στο υλικό τους σώμα και να διακωμωδήσουν τα φοβερά και τρομερά δρώμενα στον αναπόδραστο τροχό τής Ζωής και του Θανάτου.

            Η Αλμπέρτα Τσοπανάκη είναι θεά (από το ρήμα θεώμαι). Ξέρει να βλέπει τον εαυτό της απέξω και να τον περιγελά, να τον σαρκάζει, να τον ειρωνεύεται. Μέσα από αυτή την ομοιοπαθητική ψυχαγωγική ιεροτελεστία διευκολύνει την κάθαρση τού καθενός μας, επιτυγχάνει την πυρόλυση τών συναισθημάτων και τών γόρδιων δεσμών που χρονίζουν εντός μας. Συγγραφέας, ηθοποιός, θιασάρχις, θεατράνθρωπος με την ουσιαστική σημασία τού όρου, δίνει στην παράσταση με τον σαφή και καθόλου υπαινικτικό τίτλο “Έλα όπως είσαι” τον καλύτερο εαυτό της. Δεν θα πω πολλά για να μην προδώσω τις εκπλήξεις τού έργου.

            Δίπλα της, γλαφυρή σιωπηλή παρουσία ο κωμικοτραγικός κλόουν με το ακορντεόν, που υπογραμμίζει τα υπαρξιακά αδιέξοδα με την αυτοταπείνωση, δίνει την αντιστικτική δομή τής ομιλούσης πολυδιασπασμένης περσόνας μίας υπερ-ρεαλιστικής γυναίκας-ανθρώπου που παρ’ όλη την ελαφρότητα τής αφέλειάς της παραμένει φίλη τής Ζωής και των ζωντανών (του ανθρώπου συμπεριλαμβανομένου).  Ο Άκης Σιδέρης είναι μέγιστος ηθοποιός. Γιατί ποιεί ήθος δια τής σιωπής κι αυτό δεν είναι καθόλου εύκολο στο θέατρο. Ούτε και στη ζωή άλλωστε. Ένα ταλέντο που όταν κάποιος σκηνοθέτης κινηματογράφου αναδείξει θα λάμψει παγκόσμια στις μεγάλες και στις μικρές οθόνες. Σπεύσατε. Δεν υπάρχει καιρός. Μην χάνετε χρόνο. Τα λουλούδια μαραίνονται όταν δεν τα ποτίζεις.

            Ο Χριστόφορος Χριστοφής είναι ένας σπουδαίος σκηνοθέτης. Σεμνός, διακριτικός, ηθικός… Σπάνιο. Αντιπαθώ τους επιτυχημένους βρικόλακες, δεν δίνω το χέρι μου σε αιμοσταγείς δεινόσαυρους. Προσπαθώ να αναδείξω και να φωτίσω όσο μπορώ κι όσο δύναμαι την αγαθή και καλή πλευρά τών καλλιτεχνικών φαινομένων. Πήξαμε στα τέρατα που πατούν επί πτωμάτων για να δουν το ονοματάκι τους σε μια φωτισμένη μαρκίζα. Ανεπάρκειες παντός είδους, τραγικές και γελοίες συνάμα. Ο Χριστόφορος Χριστοφής συναποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα. Επιμένει στην ποιότητα, όπως οι παλιοί αγιογράφοι και οι αρχαίοι αγγειογράφοι. Παράγει έργο, σιωπηλά κι αθόρυβα, χωρίς να κάνει ντόρο περί την ύπαρξή του. Οι τεχνητώς παραγόμενες δίνες παράγουν ανεπιθύμητες διαστρεβλώσεις στα παγκόσμια μαγνητικά ρευστικά, παροδικές και πρόσκαιρες ωστόσο. Ο Χριστόφορος Χριστοφής είναι μια καλλιτεχνική αξία σταθερή μέσα στο χρόνο. Σαν το παλιό καλό κρασί ωριμάζει διακριτικά κι αθόρυβα σε δρύινο βαρέλι αυτογνωσίας κι ενσυναίσθησης. Κάποτε θα αποδώσει τον τελικό αιθερικό καρπό του. Οψόμεθα κι ανυπομονούμε για το επόμενο καλλιτεχνικό του επίτευγμα. Στο θέατρο τής οδού Παραμυθίας σκηνοθέτησε την Αλμπέρτα Τσοπανάκη με γνώση κι αίσθηση τού ρυθμού, με αισθητική και άποψη, τηρώντας τις ευαίσθητες ισορροπίες μεταξύ λόγου και σιωπής, δράσης κι απραξίας.

            Στο βίντεο συμμετέχουν οι ηθοποιοί Άκης Σιδέρης και Ευάγγελος Κουλφέτος.

            Μετά την πρεμιέρα δόθηκε στον υπόγειο θεατρικό χώρο μια γιορτή προς τιμήν τών καλεσμένων. Ο Φίλιππος Νικολάου αειθαλλής κι ακάματος, μας μετέδωσε τη διονυσιακή χαρά τής ζωής. Στους προσκεκλημένους ο ιδιαίτερα σεμνός και χαμηλών τόνων πολιτικός Παύλος Γερουλάνος, πρίγκιπας τής δημόσιας ζωής με την ανωτερότητα και τη σταθερή προσήλωσή του στην υπηρεσία τού Πολιτισμού και τής Τέχνης ως διαχρονικών αξιών του ελληνισμού. Ας πληθαίνουν οι πολιτικοί σαν αυτόν.

            Μην χάσετε αυτή την παράσταση. Θα γελάσετε μέχρι δακρύων. Θα αποτοξινωθείτε μέχρι καθάρσεως. Θα θέλετε να την ξαναδείτε ξανά και ξανά με τους φίλους σας.

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ:
Διάρκεια παραστάσεων: Από 20 Νοεμβρίου 2013 έως 27 Απριλίου 2014, κάθε Τετάρτη στις 21:00 και κάθε Κυριακή στις 19:30.
Διάρκεια: 90 λεπτά
Τιμή εισιτηρίων: 10€ (γενική είσοδος) & 5€ (φοιτητικά, σπουδαστές, συνταξιούχοι, άνεργοι και σύλλογοι)
Διεύθυνση: Θέατρο Παραμυθίας (Παραμυθίας 27 & Μυκάλης, Κεραμεικός)
Επικοινωνία: 210 3457904 & 6939 498289

 

Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Θέατρο, Λογοτεχνία. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.