Καρυοφυλλιά, ανατολίτισσα θεά στην κατά τα άλλα άμουση κι ακαταλόγιστη αποδόμηση τών αισχύλειων “Περσών”

«ΠΕΡΣΕΣ» ΤΟΥ ΆΡΗ ΜΠΙΝΙΑΡΗ ΜΕ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΗ ΤΟ ΧΟΡΟ, ΑΠΟΔΟΜΗΣΗ ΤΟΥ ΕΚΦΕΡΟΜΕΝΟΥ ΛΟΓΟΥ ΚΑΙ ΠΡΩΤΑΓΩΝΙΣΤΕΣ ΑΝΔΡΕΙΚΕΛΑ… Ο Αισχύλος εθεάθη κάποια στιγμή στη δέκατη τρίτη σειρά του Ηρωδείου, αλλά μετά… αναζητούνται τα ίχνη του.

 

Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα…

 

Από το 1977 με τις θρυλικές «Βάκχες» του Κάρολου Κουν είχα να θαυμάσω χορό αρχαίας τραγωδίας, αυτό το ενοχλητικό δομικό αγκάθι του αρχαίου δράματος που οι κάθε λογής σκηνοθέτες το αντιμετωπίζουν ως ενόχληση (ακόμα κι ο πολύς Πήτερ Μπρουκ στην επιδαύρεια «Ορέστειά» του). Ο Κουν είχε ορθώς κινήσει το Χορό, σπάζοντας τα μέχρι τότε γεωμετρικά σχήματα, εμπνευσμένα από αγγεία, που πρέσβευε η «σχολή του Εθνικού» και ειδικά ο Αλέξης Σολωμός. Βέβαια, τότε είχαμε χάσει τον λόγο, οι «πρωταγωνιστές» χάνονταν με τις ασήμαντες φωνούλες τους μπροστά στη μαιναδική λαγνεία ενός πλήθους ανθρώπινου που λες και είχε ξεφύγει από παράσταση του «Μαρά-Σαντ».

Έτσι και στους αθηναϊκούς πλέον «Πέρσες» του Άρη Μπινιάρη, που θαύμασα 30 Αυγούστου στο Ηρώδειο, παρακολούθησα μία από τις ωραιότερες θεατρικές αναπαραστάσεις επίκλησης νεκρού, με την Άτοσσα-Καρυοφυλλιά Καραμπέτη να χορεύει στην αρχή δαιμονικά μέχρι να εγερθεί η ανατολίτισσα kundalini στην σπονδυλική της στήλη και μετά να στροβιλίζεται ως δερβίσης, τινάζοντας τα μαλλιά της πέρα-δώθε και κρατώντας την μικροφωνική «ψείρα» στη θέση της με έναν αριστοτεχνικό τρόπο. Η γυναίκα αυτή είναι θηρίο. Πρέπει να βραβευτεί και μόνο για αυτή της την ερμηνεία.

Κατά τα άλλα, δεν ακούσαμε σχεδόν τίποτα από τη λειτουργική αλλά ελάχιστα ποιητική μετάφραση του Παναγιώτη Μουλλά (πάλι καλά που δεν την είχαν αναθέσει στον Δημητριάδη!). Φιλολογική μεν, πιστή δε, αλλά στο θέατρο δεν αρκεί να είναι η απόδοση ορθή, πρέπει να είναι και …ωραία (τουτέστιν αισθητική). Άμουση και η εκφορά του λόγου, με όλα αυτά τα ψηφιακά μπιχλιμπίδια της σύγχρονης εποχής, με όλον αυτόν τον καταιγισμό των φωτισμών και τη φρενιτική κίνηση, χάσαμε και το νόημα και τη …μπάλα. Φαίνεται ότι δεν υπάρχουν δάσκαλοι για τον δραματικό λόγο, οι τελευταίοι πέθαναν, παροπλίστηκαν ή επαναπαύτηκαν στις δάφνες τους. Και μένουμε άφωνοι σε μια δήθεν κοσμοπολίτικη παγκοσμιοποιημένη σούπα, βλέποντας ψηφιδωτές συνθέσεις πολιτισμών ατάκτως ερριμμένων στο μίξερ της Ιστορίας, αλλά και της σύγχρονης ψευτοδιανοουμενίστικης κουλτούρας των ιθυνόντων, αφού πιάσανε τα πόστα γιατί τρέχανε πιο γρήγορα από τους άλλους, τους άξιους… κι εξάλλου, οι μεταξωτοί θώκοι θέλουν κι επιδέξιους …κοθόρνους. Εδώ σταματώ για να μην αριστοφανίσω.

Εν κατακλείδι, δεν ήταν και τόσο απαράδεκτη αυτή η άθλια παράσταση. Αν είναι να δω σώματα να λικνίζονται μέχρι να τους εγερθεί η …kundalini πηγαίνω σε μία ντισκοτέκ, ή σε λαϊκή πλαζ καλύτερα μετά τη δύση του Ηλίου. Το θέατρο, το ποιητικό, και δη το αρχαίο δράμα αξίζει καλύτερης αντιμετώπισης και μεγαλύτερου σεβασμού.

Όλοι οι συντελεστές στην …πίστα:

Μετάφραση: Παναγιώτης Μουλλάς
Σκηνοθεσία – Mουσική δραματουργία: Άρης Μπινιάρης
Δραματουργική συνεργασία: Αντώνης Σολωμού
Μετρική διδασκαλία: Θεόδωρος Στεφανόπουλος
Σκηνικά: Κωνσταντίνος Λουκά
Κοστούμια: Ελένη Τζιρκαλλή
Κινησιολογία: Λία Χαράκη
Σχεδιασμός φωτισμού: Γεώργιος Κουκουμάς
Ηχητικός σχεδιασμός: Γιώργος Χριστοφή
Αγγλικοί υπέρτιτλοι: Μαρία Καλλίδου
Παίζουν: Καρυοφυλλιά Καραμπέτη (Άτοσσα), Χάρης Χαραλάμπους (Αγγελιαφόρος), Νίκος Ψαρράς (Δαρείος), Αντώνης Μυριαγκός (Ξέρξης)
Χορός: Ηλίας Ανδρέου, Πέτρος Γιωρκάτζης, Γιώργος Ευαγόρου, Λευτέρης Ζαμπετάκης, Νεκτάριος Θεοδώρου, Μάριος Κωνσταντίνου, Παναγιώτης Λάρκου, Δαυίδ Μαλτέζε, Γιάννης Μίνως, Άρης Μπινιάρης, Ονησίφορος Ονησιφόρου, Αντρέας Παπαμιχαλόπουλος, Μάνος Πετράκης, Στέφανος Πίττας, Κωνσταντίνος Σεβδαλής

Διάρκεια : 75’ [ευτυχώς, γιατί με τον ατάλαντο ημίγυμνο Ξέρξη πλήξαμε αφάνταστα και δεν απολαύσαμε τίποτα από τον υπέροχο λόγο του].

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

 

Advertisements
Συλλογὴ εἰκόνων | Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Θέατρο. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε / Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...