Ένας «Μάρτυρας» ταλιμπάν, ο φασισμός από την ανάποδη, η καθημερινότητα της παράνοιας, η σχιζοφρένεια ενός υλιστικού πολιτισμού που παλεύει να ανακαλύψει και να επαναπροσδιορίσει την ταυτότητά του, κάτι ανέφικτο, αφού έχει χωρίσει την ενιαία ανθρώπινη ύπαρξη σε τρία σαλαμοποιημένα μέρη: σώμα-ψυχή-πνεύμα…
Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα
Καταπληκτική παράσταση που σου κόβει την ανάσα, πρωτότυπη, προκλητική… αμφιλεγόμενα θέματα, επικίνδυνες ανισορροπίες, αμφισβητήσεις των τετριμμένων, αποδομήσεις των εσκαμμένων, από τα πιο ρηξικέλευθα θεατρικά έργα που έχω δει τα τελευταία χρόνια… Ανατομία του Δυτικού Πολιτισμού, διάνοιξη των ρωγμών του, αναχάραξη των δρόμων του, ακύρωση των ευκολιών του. Αυτό το σχολικό αστικό δράμα μας αναγκάζει να αναθεωρήσουμε τις απόψεις μας και να βγάλουμε τις ιδέες μας από την ναφθαλίνη. Ιδεοληψίες παντός είδους καταρρίπτονται ανελέητα από τον θεατρικό συγγραφέα Marius von Mayenburg που τον θαύμασα ιδιαίτερα για τη δραματουργική του δεξιοτεχνία, αφού και οι δύο πλευρές έχουν ίσο χρόνο και τις ίδιες ακριβώς ευκαιρίες να υπερασπιστούν τον εαυτό τους, να αναπτύξουν τα επιχειρήματά τους και να πείσουν τον θεατή. Ακριβώς όπως γινότανε με τον «αγώνα λόγων» στην αρχαία τραγωδία. Ακόμα και το «κακό», το «δαιμονικό» έχει δικαίωμα να απολογηθεί στο δικαστήριο της Υφηλίου, εδώ όπου όλος ο Κόσμος είναι μια σκηνή, και πώς αλλιώς θα μπορούσε να γίνει αφού για να λευτερωθούμε πρέπει να αποφοιτήσουμε με άριστα στη διδακτορική μας διατριβή πάνω στο (ΚΑΙ ΜΕΣΑ από το) ανθρώπινο είδος! Τι μπέρδεμα κι αυτό! Ο καλός ρήτωρ μετατρέπει το λευκό σε φαιό και το μαύρο σε φαιό κι αμέσως μετά τα αντιστρέφει με έναν τόσο δεξιοτεχνικό τρόπο που αγαλλίασα κι αισθάνθηκα σα να ψυχαγωγούμε, παρά το αποτρόπαιον του θέματος και το βίαιον κάποιων σκηνών (σας προειδοποιώ!).
Δεν θα πω περισσότερα γιατί είναι ιδιαζόντως λεπτά τα θρησκευτικά, πολιτικά, επιστημονικά θέματα που θίγονται σε αυτό το πόνημα και κάθε αποσπασματική απομόνωσή τους οδηγεί σε παρεξηγήσεις αδικώντας αυτό το πυκνό καλογραμμένο και καλοανεβασμένο αριστούργημα που θα παίζεται για χρόνια. Μην το χάσετε! Δυστυχώς, ο φασισμός είναι επίκαιρος, απ’ όπου κι αν προέρχεται, είτε από την επίσημη υλιστική αντιπνευματική επιστήμη είτε από τη φανατισμένη δήθεν πνευματικότητα. Γι’ αυτό ας προσέξουμε, όχι τόσο γύρω μας αλλά κυρίως μέσα μας.
Αυτό μάς υποδεικνύει εμμέσως πλην σαφώς, ευγενικώς αλλά ανηλεώς συγγραφέας σκηνοθέτης κι ερμηνευτές αυτού του αριστουργήματος. Ήταν όλοι τους υπέροχοι. Δεν ξεχώρισε κανένας. Ευτυχώς. Η λιτότητα και το περιορισμένο του σκηνικού χώρου επιβάλλουν μια κάποια «επικότητα» που θυμίζει μπρεχτική αποστασιοποίηση όμως δεν είναι. Το χρονικόν ενός παραπαίοντος πολιτισμού, αυτός θα μπορούσε να είναι κι ο υπότιτλος ετούτου του άκρως ενδιαφέροντος θεάματος!!!
Κωνσταντίνος Μπούρας
Info:
https://www.viva.gr/tickets/theater/polixoros-vault-skini-a/martyras/
ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ για την παράσταση “Μάρτυρας”
του Marius von Mayenburg
από την ομάδα ProvaT.O. (Prova Theatre Organization)
σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη
κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
έως την Τρίτη 27 Φεβρουαρίου, για 13 παραστάσεις ακόμη
Εσύ μέχρι πού μπορείς να φτάσεις για αυτά που πιστεύεις;
Παράταση Παραστάσεων για την παράσταση “Μάρτυρας”, του Marius von Mayenburg, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στον Πολυχώρο Vault από την ομάδα ProvaT.O., σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15, έως τις 27 Φεβρουαρίου 2018.
Το έργο έκανε πρεμιέρα στο Βερολίνο το 2012, στη σκήνη της Schaubühne, σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα. Tο 2016 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Ρώσο σκηνοθέτη Kirill Serebrenikov, με τον τίτλο “Ο πιστός” και πήρε μέρος σε μια σειρά από φεστιβάλ, ανάμεσα τους το Φεστιβάλ των Καννών, θέτοντας υποψηφιότητα για το βραβείο “Ένα κάποιο βλέμμα”, αποσπώντας τελικά το ειδικό βραβείο Καννών “Francois Chalais 2016”.
ΥΠΟΘΕΣΗ:
Ο Μπέντζαμιν είναι ένας νεαρός μαθητής που έχει αφοσιωθεί πλήρως στη μελέτη της Βίβλου. Αντιλαμβάνεται και προσπαθεί να κάνει πράξη τον λόγο του Θεού με τον πιο διεστραμμένο τρόπο. Με όπλο την πίστη του, ξεκινά να επιτίθεται στους συμμαθητές του, στους καθηγητές του, καθώς και στην ίδια του την μητέρα, που δεν έχουν ιδέα τι ακριβώς συμβαίνει. Καθώς η κατάσταση επιδεινώνεται, αδυνατούν να προβλέψουν τις συνέπειες. Πώς το σχολείο και η οικογένεια θα απαντήσουν σε αυτή την ακραία συμπεριφορά;
Ο φασισμός και η ανοχή συγκρούονται σε αυτό το αστείο αλλά και προκλητικό έργο. Η παράσταση αποτελεί μία σύνθεση από 26 σκηνές “μονταρισμένες” ώστε να θυμίζουν κινηματογραφικό σενάριο και μας φέρνει αντιμέτωπους με το ερώτημα: εσύ μέχρι πού μπορείς να φτάσεις για αυτά που πιστεύεις;
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:
Ο Marius von Mayenburg δρα και συμμετέχει στην σύγχρονη ευρωπαϊκή δραματουργία ως σκηνοθέτης, μεταφραστής και δραματουργός. Μόνιμος συνεργάτης της Schaubühne, με πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του, κατατάσσεται στους κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς της γενιάς του. Γεννήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 1972 στο Μόναχο και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών στο Βερολίνο. Το έργο του “Fireface”, το οποίο γράφτηκε το 1997, ήταν η πρώτη του μεγάλη επιτυχία, κερδίζοντας το βραβείο για νέους δραματουργούς καθώς και το βραβείο συγγραφέων στη Φρανκφούρτη.
Έργα του:
Haarmann (1996), Fräulein Danzer (1996), Monsterdämmerung (1997), Feuergesicht (1997), Parasiten (1999), Das kalte Kind (2002), Fräulein danzer (2003), Eldorado (2004), Turista (2005), Augenlicht (2006), Der Häßliche (2007), Der Hund, die Nacht und das, Messer (2008), Der Stein (2008), Perplex (2010), Märtyrer (2012), Stück Plastik (2015)
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ:
Ο Βαγγέλης Λάσκαρης, γεννήθηκε το 1981 στο Μόντρεαλ του Καναδά, είναι συνεργάτης του Vault Theatre plus και ιδρυτής της καλλιτεχνικής κολεκτίβας ProvaT.O. (Prova Theatre Organization). Σπούδασε Θέατρο στην Ανώτερη Δραματική Σχολή Πέτρας, είναι κοινωνιολόγος, απόφοιτος του Παντείου Πανεπιστημίου, με μεταπτυχιακές σπουδές στα οικονομικά στο University οf Kentucky.
Έχει σκηνοθετήσει:
Jack and Jill, ένα ρομάντζο” της Jane Martin, “Nord-Ost, μέρες που ξεχάστηκαν” του Torsten Buchsteiner , “Mr. Kolpert” του David Gieselmann ,“Τα τέσσερα τετραγωνικά” της Άρτεμις Μουστακλίδου, “Frozen” της Bryony Lavery, “Μια μέλισσα τον Αύγουστο”, του Θοδωρή Αθερίδη.
Έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός στις παραστάσεις:
“Βαϊμάρη 2013” σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, “Γαϊτανάκι” του Arthur Schnitzler σε σκηνοθεσία Αγγελικής Καρυστινού.
*Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ / ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΑΥΣΤΗΡΑ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΑΙ Η ΒΙΝΤΕΟΣΚΟΠΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ / ΟΙ ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ ΘΑ ΔΙΩΚΟΝΤΑΙ ΝΟΜΙΚΑ.
*ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ
Δεν θα πω περισσότερα γιατί είναι ιδιαζόντως λεπτά τα θρησκευτικά, πολιτικά, επιστημονικά θέματα που θίγονται σε αυτό το πόνημα και κάθε αποσπασματική απομόνωσή τους οδηγεί σε παρεξηγήσεις αδικώντας αυτό το πυκνό καλογραμμένο και καλοανεβασμένο αριστούργημα που θα παίζεται για χρόνια. Μην το χάσετε! Δυστυχώς, ο φασισμός είναι επίκαιρος, απ’ όπου κι αν προέρχεται, είτε από την επίσημη υλιστική αντιπνευματική επιστήμη είτε από τη φανατισμένη δήθεν πνευματικότητα. Γι’ αυτό ας προσέξουμε, όχι τόσο γύρω μας αλλά κυρίως μέσα μας.
Αυτό μας υποδεικνύει εμμέσως πλην σαφώς, ευγενικώς αλλά ανηλεώς συγγραφέας σκηνοθέτης κι ερμηνευτές αυτού του αριστουργήματος. Ήταν όλοι τους υπέροχοι. Δεν ξεχώρισε κανένας. Ευτυχώς. Η λιτότητα και το περιορισμένο του σκηνικού χώρου επιβάλλουν μια κάποια «επικότητα» που θυμίζει μπρεχτική αποστασιοποίηση όμως δεν είναι. Το χρονικόν ενός παραπαίοντος πολιτισμού, αυτός θα μπορούσε να είναι κι ο υπότιτλος ετούτου του άκρως ενδιαφέροντος θεάματος!!!
Κωνσταντίνος Μπούρας
Info:
https://www.viva.gr/tickets/theater/polixoros-vault-skini-a/martyras/
ΠΑΡΑΤΑΣΗ ΠΑΡΑΣΤΑΣΕΩΝ για την παράσταση “Μάρτυρας”
του Marius von Mayenburg
από την ομάδα ProvaT.O. (Prova Theatre Organization)
σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη
κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15
έως την Τρίτη 27 Φεβρουαρίου, για 13 παραστάσεις ακόμη
Εσύ μέχρι πού μπορείς να φτάσεις για αυτά που πιστεύεις;
Παράταση Παραστάσεων για την παράσταση “Μάρτυρας”, του Marius von Mayenburg, που παρουσιάζεται για πρώτη φορά στην Ελλάδα, στον Πολυχώρο Vault από την ομάδα ProvaT.O., σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Λάσκαρη, κάθε Δευτέρα και Τρίτη στις 21:15, έως τις 27 Φεβρουαρίου 2018.
Το έργο έκανε πρεμιέρα στο Βερολίνο το 2012, στη σκήνη της Schaubühne, σε σκηνοθεσία του ίδιου του συγγραφέα. Tο 2016 μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο από τον Ρώσο σκηνοθέτη Kirill Serebrenikov, με τον τίτλο “Ο πιστός” και πήρε μέρος σε μια σειρά από φεστιβάλ, ανάμεσα τους το Φεστιβάλ των Καννών, θέτοντας υποψηφιότητα για το βραβείο “Ένα κάποιο βλέμμα”, αποσπώντας τελικά το ειδικό βραβείο Καννών “Francois Chalais 2016”.
ΥΠΟΘΕΣΗ:
Ο Μπέντζαμιν είναι ένας νεαρός μαθητής που έχει αφοσιωθεί πλήρως στη μελέτη της Βίβλου. Αντιλαμβάνεται και προσπαθεί να κάνει πράξη τον λόγο του Θεού με τον πιο διεστραμμένο τρόπο. Με όπλο την πίστη του, ξεκινά να επιτίθεται στους συμμαθητές του, στους καθηγητές του, καθώς και στην ίδια του την μητέρα, που δεν έχουν ιδέα τι ακριβώς συμβαίνει. Καθώς η κατάσταση επιδεινώνεται, αδυνατούν να προβλέψουν τις συνέπειες. Πώς το σχολείο και η οικογένεια θα απαντήσουν σε αυτή την ακραία συμπεριφορά;
Ο φασισμός και η ανοχή συγκρούονται σε αυτό το αστείο αλλά και προκλητικό έργο. Η παράσταση αποτελεί μία σύνθεση από 26 σκηνές “μονταρισμένες” ώστε να θυμίζουν κινηματογραφικό σενάριο και μας φέρνει αντιμέτωπους με το ερώτημα: εσύ μέχρι πού μπορείς να φτάσεις για αυτά που πιστεύεις;
Ο ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ:
Ο Marius von Mayenburg δρα και συμμετέχει στην σύγχρονη ευρωπαϊκή δραματουργία ως σκηνοθέτης, μεταφραστής και δραματουργός. Μόνιμος συνεργάτης της Schaubühne, με πολλές διακρίσεις στο ενεργητικό του, κατατάσσεται στους κορυφαίους θεατρικούς συγγραφείς της γενιάς του. Γεννήθηκε στις 21 Φεβρουαρίου 1972 στο Μόναχο και σπούδασε στο Πανεπιστήμιο των Τεχνών στο Βερολίνο. Το έργο του “Fireface”, το οποίο γράφτηκε το 1997, ήταν η πρώτη του μεγάλη επιτυχία, κερδίζοντας το βραβείο για νέους δραματουργούς καθώς και το βραβείο συγγραφέων στη Φρανκφούρτη.
Έργα του:
Haarmann (1996), Fräulein Danzer (1996), Monsterdämmerung (1997), Feuergesicht (1997), Parasiten (1999), Das kalte Kind (2002), Fräulein danzer (2003), Eldorado (2004), Turista (2005), Augenlicht (2006), Der Häßliche (2007), Der Hund, die Nacht und das, Messer (2008), Der Stein (2008), Perplex (2010), Märtyrer (2012), Stück Plastik (2015)
Ο ΣΚΗΝΟΘΕΤΗΣ:
Ο Βαγγέλης Λάσκαρης, γεννήθηκε το 1981 στο Μόντρεαλ του Καναδά, είναι συνεργάτης του Vault Theatre plus και ιδρυτής της καλλιτεχνικής κολεκτίβας ProvaT.O. (Prova Theatre Organization). Σπούδασε Θέατρο στην Ανώτερη Δραματική Σχολή Πέτρας, είναι κοινωνιολόγος, απόφοιτος του Παντείου Πανεπιστημίου, με μεταπτυχιακές σπουδές στα οικονομικά στο University οf Kentucky.
Έχει σκηνοθετήσει:
Jack and Jill, ένα ρομάντζο” της Jane Martin, “Nord-Ost, μέρες που ξεχάστηκαν” του Torsten Buchsteiner , “Mr. Kolpert” του David Gieselmann ,“Τα τέσσερα τετραγωνικά” της Άρτεμις Μουστακλίδου, “Frozen” της Bryony Lavery, “Μια μέλισσα τον Αύγουστο”, του Θοδωρή Αθερίδη.
Έχει συμμετάσχει ως ηθοποιός στις παραστάσεις:
“Βαϊμάρη 2013” σε σκηνοθεσία Νίκου Καραγέωργου, “Γαϊτανάκι” του Arthur Schnitzler σε σκηνοθεσία Αγγελικής Καρυστινού.
*Η ΠΑΡΑΣΤΑΣΗ ΕΙΝΑΙ ΑΚΑΤΑΛΛΗΛΗ ΓΙΑ ΑΝΗΛΙΚΟΥΣ / ΑΠΑΓΟΡΕΥΕΤΑΙ ΑΥΣΤΗΡΑ Η ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΣΗ ΚΑΙ Η ΒΙΝΤΕΟΣΚΟΠΗΣΗ ΚΑΤΑ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ / ΟΙ ΠΑΡΑΒΑΤΕΣ ΘΑ ΔΙΩΚΟΝΤΑΙ ΝΟΜΙΚΑ.
*ΜΕΤΑ ΤΗΝ ΕΝΑΡΞΗ ΤΗΣ ΠΑΡΑΣΤΑΣΗΣ ΔΕΝ ΕΠΙΤΡΕΠΕΤΑΙ Η ΕΙΣΟΔΟΣ ΣΤΗΝ ΑΙΘΟΥΣΑ!!!