«Ορέστης» του Ευριπίδη (;) από το ΚΘΒΕ στην Επίδαυρο τον Αύγουστο του 2018

 

Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Αυτό το υβριδικό, αυτοψυχαναλυτικό και φλύαρο δράμα που αποδίδεται στον Ευριπίδη, χωρίς να εντάσσεται ακριβώς στις τραγωδίες του «με αίσιον τέλος» προκαλεί σίγουρα αμηχανία σε σκηνοθέτες και πρωταγωνιστές που σπεύδουν να τολμήσουν αυτό το απονενοημένο εγχείρημα, αφού τα «δεύτερα έργα» των μεγάλων δραματουργών απαιτούν δραστικές παρεμβάσεις προκειμένου να ζωντανέψουν. Πολλές φορές σκηνοθέτες, υποκριτές και μεταφραστές επιστρατεύουν μοτίβα, τεχνάσματα ή και «λογικές» από άλλα έργα του αυτού δραματουργού, αν θέλουν να μας πείσουν με το παραστασιακό αποτέλεσμα της πολύχρονης, πολύμηνης και πολύμοχθης δουλειάς τους.

Επαρκέστατοι ηθοποιοί, παρά την όποια υπερτονισμένη κωμική υπερβολή που διδάχθηκαν από τον γενναίο σκηνοθέτη, εκφώνησαν ανάγλυφο και γλαφυρό τον γραφικό λόγο, έτσι όπως αποδόθηκε επίπεδα και «πεζογραφικά» από τον δοκιμασμένο και βραβευμένο μεταφραστή που έριξε όλο το βάρος του στα νοήματα, καθιστώντας τα κάτι περισσότερο κι από σαφή.

Το σκηνικό αποτυχημένο. Πέρα κι έξω από τις σοφές αναλογίες του αργολικού αρχαίου θεάτρου, σαν πρόσοψη αρχοντικού της πλατείας Εξαρχείων, προς αναπαλαίωσιν… Και οι πέτρες οι απλές του χώρου καμιά φορά είναι αρκετές όταν περισσεύει η έμπνευση, η γνώση, το μεράκι ΚΑΙ η λιτότητα (εγγενές συστατικόν του αρχαίου δράματος και της αρχαίας Τέχνης, γενικότερα – ας θυμηθούμε εκείνο το «φιλοκαλούμεν μετ’ ευτελείας»). Ο σκηνογράφος έδειξε ότι έχει αξιοσημείωτη εικαστική παιδεία κλειστού χώρου, αλλά ότι δεν μπορούσε να αναμετρηθεί με το φυσικό τοπίο.

Φωτισμοί, μουσική, ρυθμολογία, χορογραφία, εκφορά του λόγου, κοστούμια, σκηνογραφία έτειναν προς μια παγκοσμιοποιημένη, υπερ-τοπική, αλλά όχι και υπέρ-χρονική αντίληψη της σύγχρονης ερμηνείας του αρχαίου δράματος, κάτι απολύτως θεμιτό και συγκροτημένο, αναποτελεσματικό όμως στη συγκεκριμένη περίπτωση, όπου το θέαμα παρεξέκλινε προς τουριστικό χολυγουντιανού τύπου…

Ομολογώ πως δεν έχω δει καμία καλή παράσταση αυτής της τραγωδίας. Διάσημοι και ταλαντούχοι πρωταγωνιστές, μεγάλοι σκηνοθέτες απέτυχαν παταγωδώς στη σύγκρουσή τους με αυτό το «παγόβουνο». Κι ακόμα κι όταν διασώθηκαν και δεν καταποντίστηκαν (ως άλλος Τιτανικός), άφησαν όμως μια μάλλον πικρόγλυκη γεύση ανικανοποίητου στους απαιτητικούς επαρκείς θεατές.

Φυσικά και μόνο το ανέβασμα των ελάχιστα αβανταδόρικων έργων προσγράφεται κι αποδίδεται στη γενναιότητα των καλλιτεχνικών συντελεστών μιας παράστασης. Κι από αυτή την άποψη, το χειροκρότημα ήταν δίκαιο και θερμό. Καλύτερα να αποτυγχάνει κανείς στα δύσκολα παρά να πετυχαίνει στα εύκολα.

 

Κωνσταντίνος Μπούρας

www.konstantinosbouras.gr

 

info:

 

ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

 

Ξάφνιασε με την τόλμη του και καταχειροκροτήθηκε

 ο «ΟΡΕΣΤΗΣ» στην Επίδαυρο

 

Ξάφνιασε με την τόλμη του και καταχειροκροτήθηκε ο «Ορέστης» του Ευριπίδη στις δύο παραστάσεις της καλοκαιρινής παραγωγής του ΚΘΒΕ, που δόθηκαν την Παρασκευή 3 και το Σάββατο 4 Αυγούστου στο Αρχαίο Θέατρο Επιδαύρου, σε νέα μετάφραση του ποιητή Γιώργου Μπλάνα και σε σκηνοθεσία του Καλλιτεχνικού Διευθυντή του ΚΘΒΕ, Γιάννη Αναστασάκη. Μια τολμηρή πρόταση που κέρδισε κοινό και κριτικούς.

 

Πάνω από 10.000 θεατές επιβράβευσαν με το πιο θερμό χειροκρότημα τις ερμηνείες των ηθοποιών, τη σκηνοθετική προσέγγιση και τους συντελεστές της παράστασης. Μπροστά στο ερειπωμένο παλάτι των Ατρειδών ο Ορέστης, η Ηλέκτρα και ο Πυλάδης κολυμπούν μέσα στη δίνη του αίματος που τους παρασέρνει. Τρεις πρωταγωνιστές με τα πάθη, τις αδυναμίες και τις ενοχές τους προσπαθούν να σώσουν τις ζωές τους μέσα σ’έναν κόσμο ανασφάλειας και παρακμής.

 

Στο ρόλο του Ορέστη  ξεχώρισε ο Χρίστος Στυλιανού, ενώ στο  ρόλο της Ηλέκτρας η Ιωάννα Κολλιοπούλου που τιμήθηκε φέτος με το θεατρικό βραβείο Μελίνα Μερκούρη.

 

Ιδιαίτερη φορτισμένη και τις δύο βραδιές ήταν η στιγμή όπου ο Γιάννης Αναστασάκης πήρε το λόγο, μετά το χαιρετισμό των ηθοποιών, για να αφιερώσει τις παραστάσεις στη μνήμη της αγαπημένης συγγραφέως και ηθοποιού Χρύσας Σπηλιώτη, μέλους του Δ.Σ. του ΚΘΒΕ τα τελευταία τρία χρόνια,  που έχασε τη ζωή της στις φονικές πυρκαγιές στην Ανατολική Αττική.

 

Πολλοί ήταν οι καλεσμένοι που τίμησαν με την παρουσία τους την παράσταση- ανάμεσά τους η Υπουργός Πολιτισμού και Αθλητισμού, κ. Λυδία Κονιόρδου, η Υφυπουργός Μακεδονίας -Θράκης, κ. Μαρία Κόλλια- Τσαρουχά, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Φεστιβάλ Αθηνών & Επιδαύρου, Βαγγέλης Θεοδωρόπουλος, ο Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Εθνικού Θεάτρου, Στάθης Λιβαθινός, γνωστοί ηθοποιοί και σκηνοθέτες καθώς και πολλοί εκπρόσωποι του καλλιτεχνικού, δημοσιογραφικού και πανεπιστημιακού χώρου.

 

 

Έγραψαν για την παράσταση:

Ορέστης με δυνατές ερμηνείες και έμφαση στο λόγο του Ευριπίδη

«…Η νέα μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα αστραποβόλησε στις ερμηνείες της Ιωάννας Κολλιοπούλου ως “Ηλέκτρας” και του Χρίστου Στυλιανού ως “Ορέστη”, σ’αυτή την “ήρεμη” δουλειά στη οποία ακουγόταν στο ακέραιο ο λόγος του μεγάλου τραγικού ποιητή της αρχαιότητας Ευριπίδη….»

 ΕΘΝΟΣ

 

«….Μια τίμια, δουλεμένη πρόταση … Μια παράσταση που είχε την τόλμη να καταπιαστεί με ένα εξαρχής “προβληματικό” έργο, από εκείνον που κατάλαβε πόσο αλήθεια προβληματικός είναι ο άνθρωπος και η μοίρα της ελευθερίας που κουβαλάει….»

Γρηγόρης Ιωαννίδης, ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ

 

«…Ο Ορέστης … ξάφνιασε με σκληρό ροκ και δίχασε με τις αναφορές στη σύγχρονη πραγματικότητα…»

Μαίρη Αδαμοπούλου, ΤΑ ΝΕΑ

 

«…Μια παράσταση καθαρή, μια επιλογή εύστοχη, με πολύ καλές επιλογές συντελεστών…»

Όλγα Σελλά, www.artplay.gr

 

«… “Ακριβή” η μετάφραση του Γιώργου Μπλάνα-πόσο πολύτιμος είναι στο θέατρο μας ο εξαίρετος ποιητής! Δυναμικό ντεμπούτο του Γιάννη Αναστασάκη στο αρχαίο δράμα. Η παράστασή του καθαρή και έντιμη σεβάστηκε το γερό έργο του Ευρυπίδη, αναδεικνύοντας τον σπουδαίο του λόγο. Ένας Ορέστης που ακουμπά στο σήμερα….»

Βασίλης Μπουζιώτης

 

«…Μία ωραία παράσταση από το Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου που δικαίως απέσπασε το θερμό χειροκρότημα των θεατών…»

Anagnostis.org

 

«…Ο Ορέστης του ΚΘΒΕ που χειροκροτήθηκε θερμά στην Επίδαυρο  είναι μια δυνατή, ολοκληρωμένη παράσταση που ανατέμνει την παθολογία μιας πατρίδας που έχει χάσει το δρόμο της, που όλα της φαίνονται δίκαια και όλα γίνονται άδικα. Μια πατρίδα που καταστρέφει τους νέους της φορτώνοντάς τους όλα τα καλά και συμφέροντα των εντίμων πολιτών. Μια παράσταση υψηλής έντασης, μια θαρραλέα πολιτική μάτια από τον Γιάννη Αναστασάκη που δούλεψε με έναν εξαιρετικό θίασο, με τόλμη και χωρίς εξαρτήσεις του παρελθόντος..»

Φιλήμων Καραμήτσος

 

«…Ορέστης» από το ΚΘΒΕ στην Επίδαυρο: μια καλή παράσταση, με ένα από τα πιο δυνατά της στοιχεία να είναι η εξαιρετική μουσική του Μπάμπη Παπαδόπουλου…»

Δώρα Σελλά

 

 

«ΟΡΕΣΤΗΣ» του Ευριπίδη

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας

Σκηνοθεσία: Γιάννης Αναστασάκης

Σκηνικά-Κοστούμια: Γιάννης Θαβώρης

Μουσική: Μπάμπης Παπαδόπουλος

Κίνηση: Αλέξης Τσιάμογλου

Φωτισμοί: Λευτέρης Παυλόπουλος

Μουσική Διδασκαλία: Νίκος Βουδούρης

Βοηθός σκηνοθέτη: Σαμψών Φύτρος

Βοηθός Σκηνογράφου: Ελίνα Ευταξία

Φωτογράφιση παράστασης: Τάσος Θώμογλου

Οργάνωση Παραγωγής: Marleen Verschuuren

 

ΔΙΑΝΟΜΗ (με αλφαβητική σειρά):

Ιωάννα Κολλιοπούλου: Ηλέκτρα

Δάφνη Λαμπρόγιαννη: Ελένη

Νικόλας Μαραγκόπουλος: Αγγελιοφόρος

Δημήτρης Μορφακίδης:  Πυλάδης

Δημοσθένης Παπαδόπουλος:  Απόλλωνας

Μαριάννα Πουρέγκα: Ερμιόνη

Κώστας Σαντάς: Τυνδάρεως

Χρήστος Στέργιογλου: Τρώας

Χριστόδουλος Στυλιανού: Μενέλαος

Χρίστος Στυλιανού: Ορέστης

 

Χορός: Ελευθερία Αγγελίτσα, Μομώ Βλάχου, Στελλίνα Βογιατζή, Αναστασία Εξηνταβελόνη, Παυλίνα Ζάχρα, Μαρία Κωνσταντά, Χριστίνα Παπατριανταφύλλου, Μαρία Πετεβή, Ελίνα Ρίζου, Εύη Σαρμή, Χριστίνα Χριστοδούλου, Στυλιανή Ψαρουδάκη.

Επόμενοι σταθμοί Περιοδείας

ΑΥΓΟΥΣΤΟΣ

  • Τρίτη 7 & Τετάρτη 8 – Πάτρα, Ρωμαϊκό Ωδείο (Φεστιβάλ Πάτρας – Θεσμός Αρχαίου Δράματος)
  • Παρασκευή 10 – Ολυμπία, Θέατρο Φλόκα
  • Κυριακή 12 – Δελφοί, Θέατρο Φρύνιχος
  • Σάββατο 18 – Καβάλα, Αρχαίο Θέατρο Φιλίππων (Διεθνές Φεστιβάλ Φιλίππων & Θάσου)
  • Τετάρτη 22- Δωδώνη, Αρχαίο Θέατρο Δωδώνης
  • Σάββατο 25 – Δίον, Αρχαίο Θέατρο Δίου (47ο Φεστιβάλ Ολύμπου)
  • Τετάρτη 29 – Ελευσίνα, Παλαιό Ελαιουργείο (Φεστιβάλ Aισχύλεια 2018)
  • Παρασκευή 31 – Παπάγου, Κηποθέατρο Παπάγου (Φεστιβάλ Δήμου Παπάγου-Χολαργού)

 

ΣΕΠΤΕΜΒΡΙΟΣ

  • Κυριακή 2 – Βύρωνας, Θέατρο Βράχων «Μελίνα Μερκούρη» (Φεστιβάλ «Στη σκιά των βράχων»)
  • Τετάρτη 5 – Ηλιούπολη, Θέατρο Άλσους Ηλιούπολης «Δημήτρης Κιντής» (Φεστιβάλ Ηλιούπολης 2018)
  • Παρασκευή 7 – Γαλάτσι, Ανοιχτό Θέατρο Άλσους Βεΐκου
  • Πέμπτη 13, Παρασκευή 14, Σάββατο 15 & Κυριακή 16 – Θεσσαλονίκη, Βασιλικό Θέατρο

 

ΤΙΜΕΣ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ:

Τιμή προπώλησης μέσω ηλεκτρονικής κράτησης (έως και 15 ημέρες πριν από την παράσταση): 10 €

Τιμή προπώλησης: 12 €

Κανονικό εισιτήριο: 15 €

Φοιτητικό/  Aνέργων/ Άνω των 65 / Ομαδικό: 10 €

Σπουδαστές που εμπίπτουν στο πλαίσιο του Σύμφωνου Συνεργασίας που υπέγραψε το ΚΘΒΕ με το Υπουργείο Παιδείας: 8 €

ΑΜΕΑ & Συνοδοί ΑΜΕΑ: 8 €

(Δωρεάν 20 θέσεις ανέργων ανά παράσταση για τις παραστάσεις στο Θέατρο Δάσους και στο Βασιλικό Θέατρο)

 

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΣ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗΣ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑΣ ΜΑΣΟΥΤΗΣ

 

ΜΟΝΙΜΟΙ ΧΟΡΗΓΟΙ

ΕΡΤ, ΕΡΤ3, EΡΤ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ, ΠΡΩΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, ΔΕΥΤΕΡΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ,

ΤΡΙΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ, 102 FM, 9,58 FM, TV 100, FM100

 

ΧΟΡΗΓΟΙ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑΣ

ALPHA, ΑΥΓΗ, ΕΦΗΜΕΡΙΔΑ ΤΩΝ ΣΥΝΤΑΚΤΩΝ, ΝΕΑ ΣΕΛΙΔΑ, DOCUMENTO, THESSNEWS, ΡΑΔΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΕΡΩΤΙΚΟΣ 94.8, NEXT 96.1, ATHENS DEEJAY, ΔΙΕΣΗ, ΑΘΗΝΑ 9.84, ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ 105.5 ΑΘΗΝΑ, ΣΤΟ ΚΟΚΚΙΝΟ 93.4 ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, 1055 ROCK, ΜΗΝΥΜΑ 107.7, PARALLAXIMAG, METEO.GR,

E-RADIO, E-DAILY, E-AGENDA, IN2LIFE, THESTIVAL, INFOKIDS, INFOWOMAN, CULTURENOW, MONOPOLI, ARTANDLIFE, LIFE-EVENTS, ARTIC, LAVART, EXOSTISPRESS, REJECTED, THESSALONIKICITYGUIDE

 

ΜΕ ΤΗΝ ΥΠΟΣΤΗΡΙΞΗ

ΑΠΕ-ΜΠΕ, ΠΡΑΚΤΟΡΕΙΟ 104.9, TV ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ

 

 

ΥΠΟΣΤΗΡΙΚΤΗΣ ΤΑΧΥΔΡΟΜΙΚΩΝ ΥΠΗΡΕΣΙΩΝ

ΕΛΤΑ

 

ΧΟΡΗΓΟΣ ΑΕΡΟΜΕΤΑΦΟΡΩΝ

ELLINAIR

 

YΠΟΣΤΗΡΙΚΤΕΣ

INTERLIFE ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ, ΜΑΣΟΥΤΗΣ, ΔΟΜΟΤΕΧΝΙΚΗ

 

το περιοδικο του κθβε

πραξη

 

ΤΜΗΜΑ ΕΚΔΟΣΕΩΝ & ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΣΧΕΣΕΩΝ ΚΘΒΕ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Λένα Ευαγγέλου – Μαρία Γουγουτσά: Τ. 2315 200010 – 2315 200024|Ε. press@ntng.gr

ΚΡΑΤΙΚΟ ΘΕΑΤΡΟ ΒΟΡΕΙΟΥ ΕΛΛΑΔΟΣ|www.ntng.gr

 

 

 

 

Advertisements
Συλλογὴ εἰκόνων | Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Θέατρο. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google+. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.