Κατερίνα Σωτηρίου – σημειώστε αυτό το όνομα!!! Αυθεντία στα εικαστικά και καλή ηθοποιός, εξαίρετος άνθρωπος και ιδανική οικοδέσποινα στην Art Appel Gallery (Νεοφύτου Βάμβα 5, στο Κολωνάκι)

Πού πάει η σύγχρονη Τέχνη;

Προς το Ολικό Καλλιτέχνημα;

Από τον Κωνσταντίνο Μπούρα

Σήμερα έχουμε την τιμή και τη χαρά να φιλοξενούμε στο διαδικτυακό σαλόνι μας μια νέα, ελπιδοφόρα μορφή στον χώρο των Τεχνών, την “ψυχή” της Art Appel Gallery.

  • Πώς βλέπετε το μέλλον μιας συνηθισμένης αίθουσας Τέχνης;

 

Πιστεύω ότι χώροι σαν τις σημερινές γκαλερί θα υπάρχουν και στο μέλλον γιατί το έργο τέχνης είναι κάτι που το προσεγγίζουμε κυρίως με το συναίσθημα. Άρα λοιπόν ο άνθρωπος θα έχει πάντα την ανάγκη να έρθει σε απευθείας επαφή με το έργο τέχνης. Αυτό που πιστεύω ότι θα αλλάξει ριζικά είναι ο τρόπος λειτουργίας των γκαλερί: για παράδειγμα δεν θα υπάρχουν εγκαίνια εκθέσεων με την κλασική έννοια που το γνωρίζουμε σήμερα, αλλά πιθανόν θα λειτουργούν με ραντεβού και οι επισκέπτες θα είναι οι φιλότεχνοι που θέλουν να «διαβάσουν» από κοντά ένα έργο. Μάλλον θα εκλείψουν οι επισκέπτες που βλέπουν τα εγκαίνια ως κοσμική συγκέντρωση. Επίσης το εμπόριο θα γίνεται περισσότερο ηλεκτρονικά από ότι πραγματικά και σίγουρα θα προκύψουν περισσότερα είδη τέχνης και περισσότεροι τρόποι έκφρασης της μέσα από τα νέα μέσα.

 

 

  • Θα φτιάχνετε μια ηλεκτρονική γκαλερί, μια egallery, ας την πούμε έτσι;

 

Φυσικά ναι, άλλωστε αυτός είναι και ο νέος τρόπος προσέγγισης του φιλότεχνου κοινού και των πελατών.

 

  • Ο γκαλερίστας πουλάει κυρίως σε συλλέκτες ή σε συστημένους πελάτες κατόπιν ραντεβού ή στο πλατύ κοινό που επισκέπτεται μια εικαστική έκθεση;

 

Ο γκαλερίστας απευθύνεται για πώληση στους πάντες. Μπορεί ο τρόπος επικοινωνίας να διαφέρει αν πρόκειται για συλλέκτη ή φιλότεχνο επισκέπτη της γκαλερί, αλλά σε κάθε περίπτωση δημιουργείται πάνω από όλα σχέση εμπιστοσύνης και έτσι προκύπτει η πώληση.

 

  • Ποιος είναι ο ρόλος των τεχνοκριτικών στο χρηματιστήριο των εικαστικών αξιών; Επηρεάζουν το κοινό και πόσο μπορούν να επιδρούν στις πωλήσεις ή στις τιμές των εκθεμάτων;

 

Οι ιστορικοί τέχνης σαφώς επηρεάζουν γιατί αναδεικνύουν το θεωρητικό μέρος της δουλειάς ενός καλλιτέχνη και κατ’ επέκταση και την ποιότητα των έργων.

 

 

  • Πιστεύετε ότι ο παραδοσιακός τρόπος εγκαινίων μιας έκθεσης πρέπει να εμπλουτιστεί με Performance, videoart, livestreaming και διαδικτυακές ψηφοφορίες του κοινού που ενδεχομένως δεν έχει δει ποτέ το ζωντανό έκθεμα αλλά το ηλεκτρονικό του αποτύπωμα σε μια οθόνη;

 

Ήδη είμαστε σε μία εποχή που έχουν αρχίσει να εφαρμόζονται αυτές οι πρακτικές και σίγουρα από εδώ και πέρα θα εντα(χ)θούν περισσότερο.

 

  • Θα αλλάζατε επάγγελμα σήμερα;

 

Είναι μία πολύ ιδιαίτερη και ενδιαφέρουσα δουλειά, οπότε η απάντηση είναι όχι.

 

– Είναι πιο χρήσιμος ο «κομπιουτεράς» σήμερα από τον κορνιζά, τον μαραγκό και τον ηλεκτρολόγο ενός εκθεσιακού χώρου;

 

Είναι πλέον εξίσου απαραίτητος και μάλιστα είναι και προτεραιότητα.

 

  • Οραματίζεστε το μέλλον; Θα είναι οι σημερινές γκαλερί μουσειακό είδος;

 

Μακάρι να μετατραπούν σε ένα μουσειακό είδος, όπου η ποιότητα θα είναι υψηλότερη, η προσέλευση πολύ πιο αυξημένη και παράλληλα θα διατηρηθεί ο εμπορικός τους χαρακτήρα, έστω και ηλεκτρονικώς.

 

  • Εκτός από την Ιστορία της Τέχνης τι άλλο πρέπει να κατέχει ένας γκαλερίστας; Management; Διαχείριση ανθρώπινου δυναμικού; Διαχείριση πολιτιστικών διοργανώσεων;

 

Σε αυτό οφείλω να τονίσω ότι απαντώ ως νέα γκαλερίστα και πιστεύω ότι χρειάζονται όλα τα παραπάνω και πολύ περισσότερα καθώς είναι ένα επάγγελμα πολυεπίπεδο στο οποίο χρειάζεται να είσαι σε μία συνεχή μαθητεία γνώσεων και εμπειριών. Αυτό που συνεχώς μου επιβεβαιώνεται είναι ότι ο γκαλερίστας οφείλει να συνομιλεί και να καταλαβαίνει επί της ουσίας τους καλλιτέχνες και ταυτόχρονα να μην ξεχνάει και την βασική παράμετρο ότι δηλαδή η γκαλερί οφείλει να είναι ΚΑΙ εμπορική επιχείρηση.

 

  • Ο διαφημιστής, αυτός που γράφει λεζάντες ή κείμενα για τον «κατάλογο» μιας έκθεσης, που πολλές φορές δεν είναι ένα απλό ολιγοσέλιδο φυλλάδιο αλλά ολόκληρο βιβλίο, είναι βασικό στέλεχος σε έναν εκθεσιακό χώρο;

 

Είναι ίσως το πιο ιδιαίτερο πρόσωπο μετά τον καλλιτέχνη, γιατί αναδεικνύει την ποιότητα και κατεύθυνση μίας έκθεσης.

 

  • Οι ηλεκτρονικές ξεναγήσεις σε μουσεία πιστεύετε ότι αγγίζουν τον πλατύ κοινό;

 

Είναι μία συνήθεια η οποία στο μέλλον θα παγιωθεί.

 

  • Είστε απογοητευμένη από την Κρίση της Τέχνης στην εποχή του κορωνοϊού αμέσως μετά από μια δεκαετή οικονομική κρίση;

 

Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε ως “νέα γενιά” – επειδή ανήκω στη γενιά που ενηλικιώθηκε μέσα στην κρίση και αυτή είναι και η μόνη πραγματικότητα που έχουμε βιώσει – είναι να συνεχίσουμε να προσπαθούμε για όλα αυτά τα δημιουργικά που αγαπάμε.

 

  • Είναι τα έργα Τέχνης καλή επένδυση σε χαλεπούς καιρούς;

 

Πάντα είναι καλή επένδυση, κάτω από ορισμένα κριτήρια και, φυσικά, σε περιόδους κρίσεων αυξάνονται και οι ευκαιρίες αγοράς.

 

  • Βοηθάτε νέους καλλιτέχνες να αναδειχθούν; Ρισκάρετε και τολμάτε να ποντάρετε σε καινούργια «άλογα κούρσας» με όλο το ρίσκο της οικονομικής καταστροφής που αυτό συνεπάγετε;

 

Η γκαλερί λειτουργεί λιγότερο από δύο χρόνια, οπότε προσπαθούμε να δώσουμε βήμα έκφρασης σε νέους καλλιτέχνες, εφόσον έχουν κάτι καινούριο και ποιοτικό να δείξουν. Το ρίσκο είναι πάντα μέρος αυτής της δουλειάς – δεν υπάρχουν βεβαιότητες στον χώρο της τέχνης.

 

  • Εσείς ζωγραφίζετε;

 

Λατρεύω τις εικαστικές τέχνες και για αυτό ξεκίνησα να ασχολούμαι με τα εικαστικά, αλλά αν μιλάμε για πρακτική πάνω στην τέχνη δεν ζωγραφίζω – εκφράζομαι καλύτερα παίζοντας στο θέατρο!

 

  • Τι άλλο θέλετε να μας πείτε;

 

Μέσα σε αυτούς τους δύσκολους ψυχολογικά, κοινωνικά και οικονομικά καιρούς που ζούμε, η Art Appel Gallery προσπαθεί να λειτουργεί στα όρια πολιτιστικού κέντρου, όχι μόνο δίνοντας βήμα σε διακεκριμένους και νέους καλλιτέχνες αλλά να είναι και σημείο δημιουργικής συνάντησης καλλιτεχνών, ιστορικών τέχνης και φιλότεχνου κοινού. Επίσης πολύ πρόσφατα η Art Appel Gallery σε συνεργασία με το Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη οργάνωσε τρεις πολύ ενδιαφέρουσες εικαστικές εκθέσεις. Έχει φιλοξενήσει βραδιές ποιητών, διαλέξεις και performances.
Συνεργαζόμαστε με σημαντικούς ιστορικούς τέχνης. Έχουμε μόνιμη συνεργασία με έργα κορυφαίων Κορεατών καλλιτεχνών και συνεργαζόμαστε με γκαλερί του εξωτερικού (πχ Ν.Υόρκη, Παρίσι).


Θα ήθελα να σας ευχαριστήσω πολύ, κύριε Μπούρα, για την τιμή που μου κάνετε με αυτήν την συνέντευξη.

Κωνσταντίνος, θεατρολόγος, διδάκτωρ του Τμήματος Ξένων Γλωσσών, Μετάφρασης και Διερμηνείας του Ιονίου Πανεπιστημίου

www.konstantinosbouras.gr

Συλλογὴ εἰκόνων | Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Εικαστικά. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

Ἀπαντῆστε

Συμπληρῶστε κατωτέρω τὰ στοιχεῖα σας ἢ πατῆστε σὲ ἕνα εἰκονίδιο γιὰ νὰ συνδεθῆτε.

Λογότυπος τοῦ WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ WordPress.com. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία Google

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Google. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Εἰκόνα Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Twitter. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Φωτογραφία στὸ Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιῶντας τὸν λογαριασμό σας στὸ Facebook. Ἀποσυνδεθῆτε /  Ἀλλαγή )

Σύνδεση μὲ τὸ %s σὲ ἐξέλιξη...

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.