Αριστουργηματικός Μολιέρος με εκπαιδευτική λειτουργικότητα. Ο «Κατά φαντασίαν ασθενής»

από το ΔΗΠΕΘΕ ΡΟΥΜΕΛΗΣ στο ποιοτικό θέατρο ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΒΑΣΙΛΑΚΟΥ.

 

Από τον ποιητή, θεατρολόγο και κριτικό Κωνσταντίνο Μπούρα

 

Αποφεύγοντας το υπερπαίξιμο, ο βασικός πρωταγωνιστής Θανάσης Τσαλταμπάσης έδωσε τον τόνο και έναν μάλλον αργό ρυθμό, που δεν ήταν υποτονικός, αλλά έδιδε τον χρόνο στον επαρκή αλλά και στον αμύητο θεατή να ξεκλειδώσει κώδικες του λαϊκού μεσογειακού θεάτρου στην ελληνορωμαϊκή διαχρονία του.

Αυτός είναι ένας ιδιαίτερος άθλος, γιατί συνήθως οι τηλεοπτικοί αστέρες υπερπαίζουν και καταφεύγουν σε ευκολίες χωρίς να μελετούν ιδιαίτερα (άσε που δεν ακούγονται χωρίς …ψείρα).

Εδώ όμως τα πράγματα ήταν τέλεια κι αρμοστά με την σύγχρονη πρόσληψη του Μολιέρου ως υπερτοπικού κριτή κοινωνικών παθολογιών κι εγωκεντρικών συμπεριφορών.

Ο «Κατά φαντασίαν» ασθενεί ως προς την ανθυγιεινή αντίληψη τού θανάτου από τον Δυτικό Πολιτισμό μας, που έχει ηρωοποιήσει την Επιστήμη και λειτουργεί ως παυσίπονος και παυσίλυπος μηχανισμός.

Στον αντίποδα, το ασιατικό θέατρο, όπως ξεκίνησε στα βάθη των αιώνων ως θέατρο σκιών με έντονο το μυθολογικό/θεολογικό περιεχόμενο δίνει μια άλλη διάσταση τού Θανάτου, ως γκιόστρας, ως μαρμαρένιο αλώνι, όπου τα όντα παλεύουν και κερδίζουν ΠΟΙΟΤΗΤΑ ΖΩΗΣ ΚΑΙ ΘΑΝΑΤΟΥ.

Εδώ η φιλαργυρία τού καταπιεστή/εξουσιαστή συναντά την εγωπάθεια, την εκμετάλλευση ανθρώπου από άνθρωπο, την κατάχρηση εξουσίας. Βεβαίως, στον πολυθεϊστικό ινδουϊσμό (που είναι η αρχαιότερη γνωστή μέχρι σήμερα θρησκεία) υπάρχει η αναγνώριση τού συστήματος των καστών και τα συνεπακόλουθα προνόμια των ανώτερων κοινωνικών στρωμάτων, όμως δεν λειτουργεί το χρήμα σαν αποκλειστικό μέσο αναγνώρισης, αλλά και η πνευματικότητα, ο διαλογισμός, η εστίαση σε άλλα ανώτερα πεδία τού Κόσμου των Ιδεών.

Η χρεοκοπία τού χρηματοκεντρικού συστήματος της ανταλλακτικής οικονομίας φτάνει σήμερα στο απόγειο της τρέλας και του παραλογισμού της κι αυτό σατιρίζει ορθά και ο Μολιέρος και οι συντελεστές αυτής της αξιολογότατης παράστασης που δεν αφήνει τον θεατή χωρίς να προβληματιστεί και να γελάσει ταυτόχρονα.

Η δραματουργική αναφορά στον Μολιέρο και στην εποχή του Βασιλιά Ήλιου προσθέτει τα απαραίτητα εκείνα πραγματολογικά ιστορικά στοιχεία που ενισχύουν την εκπαιδευτική λειτουργία τής από σκηνής διδασκαλίας, προσθέτει όμως επίσης ένα μπρεχτικό στοιχείο αποστασιοποίησης που ενισχύει τον νοητικό διάλογο του θεατή με τον εαυτό του.

Με άλλα λόγια, πρόκειται για έναν ενισχυτικό διπλό καθρέφτη, όπου το κοινό αντιμάχεται το είδωλό του και στο τέλος συμφιλιώνεται μαζί του γελώντας, δια της αποδοχής.

Αυτό είναι και το μυστήριο τής παραδοσιακής κωμωδίας, που λειτουργεί και ψυχαναλυτικά και αυτογνωστικά και αυτοβελτιωτικά δια της εκτονώσεως κι ουχί τής διαρκούς καταθλίψεως (με την έννοια τής «Αντοχής υλικών»).

Σημαντική παράσταση-πρόταση, από τις σημαντικότερες που έχω δει στις τέσσερις δεκαετίες τής συνεχούς και συνεπούς θεατρικής πορείας μου.

Σας την συστήνω ανεπιφύλακτα. Ακόμα και το μακρύ διάλειμμα κρίνεται απαραίτητο για εκτόνωση και περισυλλογή (μετά βροχής ή άνευ).

 

Ενθουσιασμένος,

 

Δρ Κωνσταντίνος Μπούρας, Επισκέπτης Καθηγητής Θεατρικής Κριτικής στο ΕΚΠΑ

https://konstantinosbouras.gr

 

info από το Δελτίο Τύπου:

ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης

Θεατρική περίοδος 2021-2022

 

Μολιέρου

«Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ»

 

Ένας αγέραστος Ασθενής 350 ετών!

 

Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου

Πρεμιέρα 31 Ιανουαρίου 2022

 

Κάθε Δευτέρα και Τρίτη

έως 1 Μαρτίου

 

Στις 14 Ιανουαρίου της φετινής χρονιάς συμπληρώθηκαν 400 χρόνια από τη γέννηση του Μολιέρου, το 1622, ενός από τους σπουδαιότερους θεατρικούς συγγραφείς στον κόσμο.

 

Tο ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης τη θεατρική περίοδο 2021-2022, επέλεξε να παρουσιάσει την παγκοσμίως γνωστή κωμωδία, «Ο κατά φαντασίαν ασθενής». Με μια σύγχρονη σκηνοθετική ματιά και σε καινούρια απόδοση, στην παράσταση καθρεφτίζεται με ζωντάνια η εποχή του σπουδαίου δραματουργού στη Γαλλία του 17ου αιώνα.

 

Η παράσταση ανεβαίνει και στην Αθήνα, από 31 Ιανουαρίου έως 1 Μαρτίου 2022, κάθε Δευτέρα και Τρίτη, στο θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου.

 

«Ο κατά φαντασίαν ασθενής» είναι το εμβληματικό και τελευταίο έργο του δημοφιλούς δημιουργού και παρουσιάστηκε πρώτη φορά στο Παρίσι το 1673, με τον ίδιο το συγγραφέα στο ρόλο του πρωταγωνιστή.

 

Μία από τις πιο διάσημες κωμωδίες του παγκόσμιου θεάτρου, μια αξεπέραστη δημιουργία χαράς, με υπέροχους χαρακτήρες και μνημειώδεις στιγμές, παρουσιάζεται για πρώτη φορά από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης, σε πρωτότυπη σκηνοθεσία και μουσική του Κώστα Γάκη, με πολλούς ταλαντούχους νέους πρωταγωνιστές, ζωντανή μουσική και έναν νεανικό, υψηλής ενέργειας θίασο.

 

 

Η παράσταση:

Στη Γαλλία του 1673, ο θίασος του διάσημου ηθοποιού Μπεζάρ βρίσκεται σε αναζήτηση θεατρικής στέγης και έργου. Ένας νέος συγγραφέας τολμάει να του παρουσιάσει το τελευταίο του έργο. Το όνομά του: Μολιέρος. Το έργο; μια ιστορία για κάποιον υποχόνδριο φιλάσθενο. Καθώς ο Μολιέρος διαβάζει το έργο στο θίασο του Μπεζάρ, αυτό ζωντανεύει μαζί με την εποχή του.

 

 

Η υπόθεση:

Ο Αργκάν είναι κατά φαντασία άρρωστος. Πιστεύει ότι πάσχει από αναρίθμητες ασθένειες και θέλει συνεχώς να μπαινοβγαίνουν στο σπίτι του γιατροί και να τον εξετάζουν. Έτσι γίνεται θύμα επιτήδειων που τον εκμεταλλεύονται. Η γυναίκα του τον απατά με ένα γιατρό, απατεώνες γιατροί απομυζούν τα χρήματά του και όταν αποφασίζει να παντρέψει τη μεγάλη του κόρη με γιατρό της επιλογής του, εκείνη, που εν τω μεταξύ αγαπάει άλλον, αναγκάζεται να παρουσιάσει τον αγαπημένο της ως διάσημο γιατρό, προκειμένου να γίνει αποδεκτός από τον πατέρα της. Η αποθέωση της επιστημονικής αυθεντίας συγκρούεται με τις ανθρώπινες ανάγκες και η επιστήμη επανατοποθετείται εκεί που της πρέπει: αρωγός και μοναδικό επίτευγμα των ανθρώπων, μακριά από δογματισμούς που την αδικούν και τη διαστρεβλώνουν.

 

Συντελεστές:

Σκηνοθεσία/μουσική/απόδοση και πρωτότυπο κείμενο: Κώστας Γάκης

Σκηνικά/κοστούμια: Κωνσταντίνος Ζαμάνης

Φωτισμοί: Στέλλα Κάλτσου

Μουσική επιμέλεια και παραγωγή: Κώστας Λώλος

Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Κοσμίδου

 

Παίζουν οι Ηθοποιοί: 

Αργκάν, ο κατά φαντασίαν ασθενής, Μπεζάρ ηθοποιός της εποχής: Θανάσης Τσαλταμπάσης

Μπελίν, δεύτερη γυναίκα του Αργκάν, πρώτη κόρη του Μπεζάρ: Αγοραστή Αρβανίτη

Ανζελίκ, πρώτη κόρη του Αργκάν, δεύτερη κόρη του Μπεζάρ: Νάστια Βραχάτη

Λουϊζόν, δεύτερη κόρη του Αργκάν, τρίτη κόρη του Μπεζάρ: Στεφανία Καλομοίρη

Τουανέτ, υπηρέτρια του Αργκάν, σύζυγος του Μπεζάρ: Μαρία Παπαφωτίου

Μπεράλντ, αδερφός του Αργκάν, Φιλίπ σωματοφύλακας του Μπεζάρ: Δημήτρης Καλαντζής

Κλεάντ, ερωτευμένος με την Ανζελίκ, Ιππότης της Μοντένα: Ορφέας Παπαδόπουλος

Γιατρός Ντιαφουαρύς, Πουντσινέλο, αφηγητής: Νίκος Ορφανός

Τομά Ντιαφουαρύς, Μολιέρος: Αλέξανδρος Ζουριδάκης

 

Επικοινωνία: Art Ensemble | Μαρίκα Αρβανιτοπούλου

 

Θέατρο Κατερίνα Βασιλάκου: Προφήτου Δανιήλ 3 και Πλαταιών, Κεραμεικός

Διάρκεια: 1 ώρα και 45 λεπτά

Παραστάσεις | Ώρες: Δευτέρα στις 20:00 και Τρίτη στις 21:00 (31/1 – 1/3/2022)

Τιμές Εισιτηρίων: κανονικό: 15€, μειωμένο/ανέργων/γκρουπ: 10€

Προπώληση: https://www.ticketservices.gr/el/  

 

 

 

ΤΟ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΡΟΥΜΕΛΗΣ ΕΠΙΧΟΡΗΓΕΙΤΑΙ ΑΠΟ ΤΟ ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΚΑΙ ΑΘΛΗΤΙΣΜΟΥ, ΤΟ ΔΗΜΟ ΛΑΜΙΕΩΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑ ΣΤΕΡΕΑΣ ΕΛΛΑΔΑΣ.

 

Καταχωρίσθηκε στὴν κατηγορία Θέατρο. Φυλάξτε τὸν μόνιμο σύνδεσμο στὰ ἀγαπημένα σας.

22 ἀπαντήσεις στὸ Αριστουργηματικός Μολιέρος με εκπαιδευτική λειτουργικότητα. Ο «Κατά φαντασίαν ασθενής»

  1. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: Ο ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΟΣ ΜΟΛΙΕΡΟΣ με εκπαιδευτική λειτουργικότητα – Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης

  2. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης | Καλοκαιρινή περιοδεία 2022 - Culture Plus

  3. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: O ΚΑΤΑ ΦΑΝτΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ- Καλοκαιρινή Περιοδεία – Theater Project 365

  4. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: O ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ- Καλοκαιρινή Περιοδεία – Theater Project 365

  5. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: Reformer.gr - Μολιέρου: «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής»

  6. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ» ΑΠΟ ΤΟ ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. ΡΟΥΜΕΛΗΣ | ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ 2022 | theatrikaprogrammata

  7. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης - Σάββατο 2 Ιουλίου στην Πρέβεζα - Δημοκρατική Φωνή

  8. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» - Εφημερίδα Αγώνας

  9. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης–Καλοκαιρινή περιοδεία 2022 - ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ ΜΕ ΑΠΟΨΗ

  10. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» -ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΕΙΑ 2022 – Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης

  11. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: [VID] Ο «Κατά Φαντασίαν Ασθενής» του Μολιέρου στη σκηνή του Θερινού Δημοτικού Θεάτρου Κομοτηνής - IN KOMOTINI NEWS - Ειδησεογραφική ιστοσελίδα της Κο

  12. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: ‘Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ’ ΣΕ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΙΑ – Theater Project 365

  13. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ» ΣΕ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔΙΑ – Theater Project 365

  14. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: Reformer.gr - «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής»

  15. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: Καλοκαιρινή περιοδεία 2022, «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» του Μολιέρου – Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης

  16. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ» ΣΕ ΚΑΛΟΚΑΙΡΙΝΗ ΠΕΡΙΟΔEΙΑ – Theater Project 365

  17. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο Κατά Φαντασίαν Ασθενής» σε Βόλο και Λάρισα - Δείτε ποιοι παίζουν στην εμβληματική παράσταση - TheNewspaper.gr

  18. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: - Η Ώρα της Φωκίδας

  19. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» από το ΔΗ.ΠΕ.ΘΕ. Ρούμελης στη Λιβαδειά – iparnassos

  20. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ – Δημοτικό Περιφερειακό Θέατρο Ρούμελης

  21. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: «Ο κατά φαντασίαν ασθενής» στο Δημοτικό Κηποθέατρο Πρέβεζας “Γιάννης Ρίτσος”

  22. Αὐτόματη εἰδοποίηση σύνδεσης: O ΚΑΤΑ ΦΑΝΤΑΣΙΑΝ ΑΣΘΕΝΗΣ- Καλοκαιρινή Περιοδεία - Theater Project 365

Σχολιάστε

Αὐτὸς ὁ ἱστότοπος χρησιμοποιεῖ τὸ Akismet γιὰ νὰ μειώσει τὰ ἀνεπιθύμητα μηνύματα. Μάθετε τί συμβαίνει μὲ τὰ δεδομένα τῶν σχολίων σας.